Výběr elektrokola dle pohonu

Základní informace o motorech elektrokol naleznete na této stránce. Projdeme si rozdělení elektrokol dle umístění motoru, výkony a napětí motorů a také nejběžnější typy používaných našimi dodavateli. V případě, že budete mít jakékoliv doplňující otázky, neváhejte nás kontaktovat.


Rozdělení dle umístění motoru


Motor je jedním ze základních rozlišovacích komponentů mezi elektrokoly. Levnější typy elektrokol (nemusí to však být podmínkou) používají motor umístěný buď v předním nebo zadním náboji. Je to obvyklé u nejlevnějších kol s olověnou baterií, ale i u Li-Ion a kupříkladu většiny modelů luxusních kol BH.

Umístění do předního náboje bylo běžné v dřívějších dobách. Dnes se od tohoto systému postupně ustupuje z důvodu několika nevýhod, které jsou s provozem těchto elektrokol spojené. Nic však není černobílé, takže nejprve začněme jmenovat výhody předního pohonu:

  • Elektrokolo je vyvážené (baterie je umístěna vzadu, pohon vpředu).
  • V případě defektu lze výplet mnohem snadněji demontovat i vrátit zpět do vidlice - nezavazí žádná přehazovačka.
  • Obvykle můžete počítat s nižší cenou těchto elektrokol.

Jako nevýhody lze jmenovat tyto skutečnosti:

  • Při záběru motor škube s řidítky, může to být nebezpečné z důvodu možného pádu.
  • Dochází k rychlejšímu poškození hlavového složení, případně i odpružené vidlice. Tím pádem je třeba častěji provádět servis těchto dílů.
  • Přední výplet může během provozu podkluzovat.
  • Při přejíždění terénních nerovností nelze přední výplet "nadhodit" a překážku přejet. Náraz do překážky může poškodit ráfek.

Přesto všechno lze i přední pohon v jistých případech bez obav doporučit. Velmi se hodí do městských skládacích kol s řazením integrovaným do zadního náboje (například systém Nexus, Alfine a další). Například skládací kola Apache Energy Nexus nebo Apache Elektronica Nexus jsou velmi oblíbená a praktická kola do města.

 

Umístění do zadního náboje v podstatě eliminuje nevýhody spojené s pohonem v předním náboji, ale zároveň znamená jisté komplikace spojené s použitím vzadu. Z výhod můžeme jmenovat:

  • Kolo nepodkluzuje a je bezpečnější pro jízdu.
  • Nedochází k rychlejšímu opotřebení vidlice.

Z nevýhod se nejčastěji zmiňuje:

  • Horší manipulace se zadním výpletem v případě defektu (zvláště návrat výpletu zpět do zadní vidlice chce cvik - je třeba se trefit do patek, přehazovačky, případně kotoučem do brzdy apod.). Především u levnějších kol bývá někdy problém s "nedomyšleností" pro tento případ. Setkali jsme se dokonce s kolem ze supermarketu, kde nešlo odpojit kabel od motoru a tím pádem ani vyměnit zadní duši, plášť a vícekolečko!
  • Větší zátěž na zadní výplet (motor, baterie a jezdec na zadní stavbě kola) a s tím spojená horší manipulace.

Zadní pohon dnes zůstává nejpoužívanější ze všech pohonů. Osvědčuje se u klasických elektrokol do města - například osvědčená řada kol Apache Matto.

 


Umístění do středového složení
je nejmodernější systém pohonu elektrokol. K dispozici je několik výrobců, kteří tuto možnost objevili a rozvíjí. Nejznámnější je bezesporu Bosch, Shimano Steps a Brose. Tyto systémy jsou použity i u námi nabízených elektrokol a podrobnější popis naleznete níže. Výhody středového systému jsou:

  • Elektrokolo se chová nejpodobněji jako klasické kolo.
  • Bicykl je vyvážený váhově na střed.
  • Nedochází k negativním vlivům u předchozích variant.
  • Nejlepší přenos energie, vysoký dojezd a nízká spotřeba

I zde nalezneme několik nevýhod:

  • Dochází k rychlejšímu opotřebení řetězu, v případě zanedbání údržby následně i celého mechanického pohonu.
  • U některých modelů je jistým omezením nižší světlost, v terénu je třeba dávat pozor na poškození motoru.
  • Levnější a starší generace těchto elektrokol mohou bojovat s horší funkčností při řazení vzadu na kazetě.
  • Vyšší pořizovací cena

Mezi zástupce těchto elektrokol patří například nová řada Apache s pohonem Shimano Steps a mnohé další.

 

Výkon motoru


Pro elektrokola prodávaná v Česku platí legislativa, která limituje výkon elektromotoru na 250 W. Této hodnoty dosahuje většina elektrokol v naší nabídce. Některá kola mají výkon vyšší (častokrát 350 W), nicméně maximální rychlost je i nadále limitováná správným nastavením řídící jednotky. Výhodou těchto motorů je vyšší životnost.

 

Jestliže je motor o výkonu 350 W zatížen pouze na povolených 250 W, má neustálou rezervu a není tolik zatížen. Kromě toho se může výkon na krátkou dobu navýšit - například při podklouznutí. U těchto elektrokol platí, že nemohou být provozována na pozemních komunikacích a zákazník si je pořizuje na vlastní riziko pouze pro sportovní použití.

 

Je nutné zdůraznit, že elektrokola s výkonem 500 W a výše poměrně zásadně zatěžují baterii. Může dojít k její rychlejší spotřebě, v extrémním případě i zničení. Dalším rizikem je samotné porušení platné legislativy. V případě nehody na elktrokole s tímto výkonem bude zcela jistě brán tento fakt v potaz vyšetřujícími orgány, pojišťovnou a pod. Upozorňujeme, že v okolních státech již probíhají kontroly státních orgánů zaměřené na výkon motoru!

 

Napětí elektromotoru

 

Motory elektrokol jsou vyráběny v několika variantách i z hlediska používaného napětí. V dřívějších dobách se použival standart 24 V, dnes je tohle napětí používáno pouze u levnějších, městských nebo skládacích elektrokol (u výrobků, kde není tak podstatná okamžitá akcelerace).

 

Motor s napětím 36 V je osazován nejčastěji. Použitelný je u elektrokol sportovních, horských, ale i městských. Kolo s tímto motorem zdolá bez problému strmější svahy jak na zpevněných cestách tak i v terénu. Některé modely již používají napětí 48 V, obvykle s výkonem alespoň 350 W. Jde vesměs o horská elektrokola ve vyšší cenové hladině.

 

Použité motory v nabídce našich elektrokol


Zde naleznete podrobný popis a přehled pohonů, které jsou použité na námi dodávaných kolech:

Užitečné odkazy:


Cyklozlín

Blog Party Švih

Prodej Paddleboardů Tambik

Adresa prodejny:


OtroKolo, s.r.o. - prodejna EUROBIKE
Komenského 223
765 02 Otrokovice

Rychlý kontakt:


info@otrokolo.cz

775 938 349

Cykloservis Otrokovice

pro více informací klikněte sem

 

Přesná poloha:

 

MAPA

 
Copyright 2013 - 2018 © ebikeshop.cz | Kola, cyklo oblečení, doplňky i komponenty ke kolu