Výrobci / značky

Výběr BMX kola

Vybrat vhodné kolo a vyznat se v širokém spektru možností je poněkud komplikovanější. Zkušenější jezdci už zpravidla vědí, do čeho jít, ale pro začátečníky může být dobrým vodítkem tento návod.


Aktuální dostupnost BMX kol na zpevněný povrch naleznete zde, výběr mtb dirtových a fourcrossových kol je pod tímto odkazem.

Kde budu jezdit?

Kola pro extrémní sporty tohoto typu můžeme velmi obecně dělit podle místa, kde se budeme pohybovat. Na zpevněném povrchu existuje několik disciplín, pro které se používají různé typy kol. Obecně se tato disciplína označuje jako "freestyle BMX".

 

Nejčastěji se setkáváme se "Street BMX". Jde o známé ježdění a skákání přes překážky v bikeparku, ale i na ulici. BMX kolo pro tento účel je nejuniverzálnějším BMX. Vypravit se s ním můžeme na rampu, ale i "oslideovat" nejbližší zábradlí. Kola mají standartně jako doplněk "pegy", což jsou stupačky určené pro montáž k nábojům. Streetové ježdění se dělí do několika dalších samostatných disciplín (např. Trial apod.).

 

Pohyb na U-rampě označujeme jako vert, vertka nebo jednoduše rampa. Kolo vypadá velmi podobně jako pro předchozí sport, nicméně je nutná úprava "twister" (systém, díke kterému je možné otočit řidítka kolem své osy). Jezdci pro jízdu na rampě nebo v parku většinou volí kratší rámy pro větší hravost a náročnost triků.

 

Technicky nejnáročnější disciplínou je "Flatland" - jezdec jezdí na rovném plácku (např. parkoviště) a snaží se zvládnout nejnáročnější triky na stabilitu, přesnost a hru s kolem. Speciály na flat mají většinou víc prostoru mezi předním kolem a rámem, používají obě brzdy s twisterem a na obou stranách nábojů jsou pegy.

 

Pro jízdu na nezpevněném povrchu volíme kola z kategorie "MTB Dirt" nebo "Fourcross" (označované i 4cross a bicross). Obecně jde o skoky a jízdu na (většinou) hliněných překážkách.

Jakou velikost?

Velikost rámu BMX lze do jisté míry odvodit dle následující tabulky níže. V každém případě záleží i na stylu jízdy a určení kola. U BMX kol je podstatná velikost kol a délka horní rámové trubky.

 

Výška jezdce v cm          65 - 100   100 - 120   120 - 145   135 - 160   155 - 175   165 - 185   175 a víc 
Váha jezdce v kg 13 - 20 18 - 35 35 - 40 40 - 50 50 - 65 65 - 75 75 - 95
Průměr plášťů v palcích        12"  16"  18" 20"   20" 20"  20" 
Délka rámu v palcích  12"  15,75"  17,55" 20,25"   20,5" 20,75"   21" - 21,75" 

 

 

Kromě samotné výšky a váhy jezdce hraje roli i zkušenost. Tohle ovlivňuje výběr především v kategorii 20" plášťů. 

 

Začátečníci od 135 cm do 160 cm a do váhy 60 kg by měli upřednostnit kolo s délkou horní rámové trubky od 20" do 20,4".

Středně pokročilí jezdci využijí kola optimalizovaná pro váhu 60 - 70 kg o délce rámové trubky od 20,5" do 20,8".

Zdatní jezdci většinou volí kola z nejvyšší BMX kategorie od 20,5".

 

O něco menší rám se rovněž volí v případě užití pro street, park nebo flatland.

Komponenty

BMX kola mají dosti vysoké nároky na všechny komponenty. Především rám, řidítka, výplety, středy a pohon. 

 

Rám by měl být z kvalitních materiálů, pro začátek se nejvíce osvědčí 

směs Cro-Mo, případně kombinace Alu s ocelí. Rámy Hi-Ten jsou obvykle použita na levnější kola. Osa zadního výpletu by měla mít alespoň 14 mm s uchycením do alespoň 5 mm 

širokých patek. Vhodné je integrované hlavové složení a rozhodně Mid size střed! Vidlice se obvykle doporučuje s 10 mm osou.

 

Řidítka a představec by měly být co nejjednodušší. Řidítka optimálně dvoudílná (označení 2 pc) a z materiálu Cro-Mo. Pro zdatné jezdce alespoň 8,5". Pro větší rozsah zvládnutelných triků doporučujeme hlavové složení s tzv. "twisterem" - umožní protáčení řidítek bez zablokování zadní brzdy (pokud je jí kolo vybaveno).

 

Kliky by měly být trojdílné (3pc) a uchycené do středu s označením SB - sealed bearing (nebo značené Mid size). Pro začátky volíme délku klik 170 nebo 175 mm (u 20" kol), sportovněji ladění jezdci volí až 180 mm. Na dětská BMX platí pravidlo 155 mm do věku 6 let, od 7 do 10 let je vhodná délka 165 mm, potom už 170 mm.

 

S klikami souvisí i převodový poměr kola. Jako optimální se profiluje poměr 25 zubů vpředu a 9 nebo 10 zubů vzadu. Čím větší převodník, tím více problémů s optimalním napnutím řetězu. Pokud vybíráte levnější kolo setkáte se s větším počtem zubů na volnoběžce. Většinou mají od 13 do 15 zubů, někdy i více. Tyto kola umožňují méně namáhavou jízdu, ale při náročném zacházení se značně snižuje životnost náboje. Větší životnost mají náboje označené jako COG se zapouzdřenými ložisky. Standartní počet zubů je 8 až 11.

 

Výplety se většinou používají s 36 dráty. U zadního se však můžeme setkat i s variantou 48 drátů.

Doplňky

Pro jízdu na BMX kole důrazně doporučujeme používat přilbu a kvalitní chrániče. Zvláště pro začínající jezdce jde o sport technicky náročný a "silniční vyrážka" bývá záležitostí častou. Vhodné doplňky najdete rovněž v našem eshopu, případně nás stačí kontaktovat na info@otrokolo.cz.

pata

Užitečné odkazy:


Cyklozlín

Blog Party Švih

Tambik - Prodej a půjčovna Paddleboardů

Adresa prodejny:

OtroKolo, s.r.o.
Komenského 223
765 02 Otrokovice

Rychlý kontakt:


info@otrokolo.cz

775 938 349

Principy ochrany osobních údajů

Cykloservis Otrokovice - více informací

Přesná poloha:

MAPA

 Uloženka
Copyright 2013 - 2019 © otrokolo.cz | Kola, cyklo oblečení, doplňky i komponenty ke kolu